Müjde! Bedeninize yerleştirilmesi için 1.4 milyar “verici” geliyor

Bilim Haber: Kanada Montreal Üniversitesi’ndeki bir grup Çinli mühendis, DNA bloklarını kullanarak dünyanın en küçük antenini icat etti. Antenin hücre içerisindeki protein hareketlerini izlemek için kullanacağı belirtiliyor.

Müjde! Bedeninize yerleştirilmesi için 1.4 milyar “verici” geliyor
Yayınlanma:

Montreal Üniversitesi'ndeki araştırmacılar, proteinlerin hareketlerini izlemek için bir nanoanteni oluşturdu. Geçtiğimiz günlerde Nature Methods Dergisi'nde bildirilen bu cihaz, zaman içinde proteinlerin yapısal değişikliklerini izlemek için yeni bir yöntem olarak görülüyor. Ayrıca bu cihaz doğal ve insan yapımı nanoteknolojileri daha iyi anlamak için bilim insanlarına büyük ölçüde yardımcı olacak. Uzmanlar, vericilerin DNA'nın lego benzeri özelliklerinden esinlenerek üretildiğini ve insan saçından 20.000 kat daha küçük olan yapı taşlarıyla DNA tabanlı floresan nanoanteni oluşturulduğunu aktardı. Bilim insanları, floresan nanoantenaların biyokimya ve nanoteknolojide birçok heyecan verici yol açtığını düşünüyor. Çalışmanın kıdemli yazarı Udem Kimya Profesörü Alexisvallée-Bélisle çalışmayla ilgili olarak, "Sonuçlar o kadar heyecan verici ki, şu anda bu nanoanteni çoğu araştırmacıya ve ilaç endüstrisine ticarileştirmek ve sunmak için bir start-up şirketi kurma üzerinde çalışıyoruz" dedi.

"BELİRLİ BİR SİNYAL ÜRETİYOR"

UdeM kimya doktora öğrencisi Scott Harroun da DNA'nın bu nanoanteni mühendisliği için kullanılmasının başlıca avantajlarından birinin de DNA kimyasına nispeten basit ve programlanabilir olması olduğuna dikkati çekti. Harroun, şu ifadelere yer verdi: "DNA tabanlı nanoantenalar, fonksiyonlarını optimize etmek için farklı uzunluklarda ve esneklikte sentezlenebilir. DNA'ya kolayca floresan bir molekül takılabilir ve bu floresan nanoanteneler, bir enzim gibi biyolojik bir nanomakineye bağlanabilir. Nanoanteni tasarımını dikkatlice ayarlayarak, protein biyolojik fonksiyonunu gerçekleştirirken belirgin bir sinyal üreten beş nanometre uzunluğunda bir anten oluşturduk." Harroun enzimin, çeşitli kanser ve bağırsak iltihabı dahil birçok hastalıkla ilişkilendirildiğini aktardı.

"UMUT VADEDİYOR"

Çalışmanın bir diğer yazarı olan UdeM'de kimya doktorasına devam eden Dominic Lauzon ise "Bu yeni yöntem, doğal nanomakinenin nasıl işlev gördüğünü veya işlev bozukluğuna neden olduğunu anlamamıza yardımcı olmanın yanı sıra, kimyagerlerin umut vadeden yeni ilaçları belirlemesine ve nano mühendislerin geliştirilmiş nanomakine yapmasına da yardımcı olabilir" şeklinde konuştu. Vallée-Bélisle de “Belki de en heyecanlandığımız şey, dünya çapındaki birçok laboratuvarın, geleneksel bir spektrofluorometre ile donatılmış olması ve bu nanoantenaları kolayca kullanarak, favori proteinlerini çalıştırarak, yeni ilaçlar tanımlamaları veya yeni nanoteknolojiler geliştirmeleri olasılığıdır" dedi.

Kaynakça: Scott G. Harroun, Dominic Lauzon, Maximilian C.C.J.C. Ebert, Arnaud Desrosiers, Xiaomeng Wang ve Alexis Vallée-Bélisle, "Monitoring protein conformational change using fluorescent nanoantennas", Nature Methods, 30 Aralık 2021.

Kaynak: Scitech Daily

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.