Emrah Tuncer

Emrah Tuncer

Akran zorbalığı

Akran zorbalığı

Okullar öğrencilerin akademik faaliyetlerini yerine getirdikleri bir alan olmasının yanı sıra öğrencilerin sosyalleştikleri birer ortamdır. Okullarda son yıllarda görülen en büyük sorunlardan bir tanesi de akran zorbalığıdır. Akran zorbalığı; bir veya bir grup öğrencinin bir başka öğrenciye karşı uyguladıkları saldırgan davranışlar olarak tanımlanmaktadır. Akran zorbalığı saldırganlık kelimesi ile aynı anlamda kullanılıyor olsa da aslında akran zorbalığı saldırganlığın bir alt türüdür. Akran zorbalığı üç özellik göstermektedir:

- Davranışın bilinçli ve kasıtlı olarak zarar verme amacıyla gerçekleştirilmiş olması

- Davranışın tekrarlanarak devam etmesi

- Davranışı yapan öğrenci ile maruz kalan öğrenci arasında farklı nedenlerden kaynaklanan güç dengesizliğinin bulunması (örn. fiziksel özellikler veya yaş olarak)

Yapılan araştırmalara göre akran zorbalığı dört türde görülmektedir:

-Fiziksel Zorbalık

-Sözel Zorbalık

-İlişkisel Zorbalık

-Siber Zorbalık

Fiziksel Zorbalık: Öğrenciye fiziksel güç içeren zorbalık türüdür. Yaş grubu olarak daha çok okulöncesi ve ilkokul da görülmektedir. Bu zorbalık türü diğer zorbalık türüne göre daha erken tespit edilip daha erken müdahalelerin yapıldığı türdür.

Sözel Zorbalık: Öğrencinin kendisine ve yakınlarına yapılan olumsuz yargılar içeren sözel davranışlardır. Bu zorbalık türü her yaş grubunda görülebilir. En çok karşılaşılan davranış şekli lakap takmadır.

İlişkisel Zorbalık: Öğrencinin sosyal ilişkilerine zarar veren davranışlardır. Bu zorbalık türünün çok zor anlaşılmasından dolayı müdahale zamanı gecikmektedir. Bunun sonucunda da öğrencinin daha fazla yaralanmasına neden olmaktadır.

Siber Zorbalık: Siber zorbalık teknolojinin gelişmesi ile ortaya çıkmıştır. Siber zorbalık yer ve zaman sınırı olmadan karşı tarafa yapılabilen bir zorbalıktır.

Akran zorbalığına maruz kalmış öğrencide şu davranışlar gözükür: Okula karşı ilgisizlik, okula gelme isteğinin olmaması, özgüven eksikliği, güvensizlik, uyumsuzluk, akademik performansta düşüş, kendini değersiz ve mutsuz hissetme gibi davranışlar görülmektedir.

Akran zorbalığını okullarda önlenebilmesi için öncelikle veliler öğretmenler tarafından akran zorbalığı konusunda bilgilendirilmelidir. Okulun diğer paydaşlarının bu konuda yeterli farkındalığa sahip olması hedeflenmelidir. Akran zorbalığının gerçekleştiği yer ve zaman göz önüne alındığında okulun güvenlik kameralarının bütün alanları görmesi, yeterli güvenlik görevlisinin olması ve yeterli nöbetçi öğretmenin olması akran zorbalığının önlenmesi için önem arz etmektedir.

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Emrah Tuncer Arşivi
SON YAZILAR